אזרחות פורטוגלית ליהודי בולגריה

עו"ד איתי מור

בשורה משמחת עבור צאצאי יהודי בולגריה – בשנת 2015 הכירה ממשלת פורטוגל כי לרבים מיוצאי בולגריה יש שורשים ספרדיים. החוק הפורטוגלי המכיר בגירוש יהודי ספרד ופורטוגל, מאפשר ליהודים רבים ובניהם יהודי בולגריה, לקבל אזרחות פורטוגלית. אזרחות זו מקנה אפשרות לעבוד, לגור וללמוד בכל רחבי אירופה.

קהילת יהודי בולגריה בעת העתיקה ובימי הביניים

שרידים ארכאולוגיים שנמצאו העידו כי היהודים החלו להתיישב באזור בולגריה לאחר חורבן הבית השני. באותה תקופה שלטה בבולגריה הקיסרות הרומית, והיהודים שהתמקמו שם הצליחו ליהנות באופן יחסי מיחס הוגן כלפיהם. הם הצליחו להתבסס כלכלית ואף הקימו מוסדות חינוך ודת בשטחה של בולגריה. אך עם פלישת ההונים לבולגריה בשנת 377 לספירה, הוחרבו כל הקהילות היהודיות באזור.

בתקופת האימפריה הבולגרית הראשונה (681-1018 לספירה), הייתה השפעה יהודית גדולה בממלכת בולגריה. רבים מבני האליטה בממלכה התגיירו ואימצו את הדת היהודית. בנוסף לכך, היהודים בבולגריה ייסדו את האלפבית הגלגוליטי שבהמשך התפתח לכתב הקירילי.

האימפריה הבולגרית השנייה שקמה בשנת 1185, היתה תור הזהב עבור הקהילה היהודית בבולגריה, שכן היא אפשרה ליהודים לעסוק במסחר מבלי להגביל את תנועתם, והם זכו לחופש דת ומעמד גבוה.

מסע הצלב הרביעי שהתחולל בשנים 1201-1204, הפך את הקערה על פיה והצלבנים הוציאו להורג את יהודי העיר פלובדיב. בשנת 1352 הכנסייה הוציאה צו לגירוש יהודי בולגריה, צו שאומנם לא נאכף על ידה, אך הוביל לכך שהיהודים סבלו מפרעות ואלימות קשה.

קהילת יהודי בולגריה לאחר גירוש ספרד

בעקבות גירוש ספרד ופורטוגל, הגיעו לבולגריה בסוף המאה ה-15 יהודים רבים מאזור ספרד ופורטוגל. בולגריה הייתה תחת שלטונה של האימפריה העותמאנית, בהנהגתו של הסולטן באיזיט השני, אשר עודד את היהודים להגיע למדינה. בעקבות ההגירה מספרד ומפורטוגל, הקהילה היהודית בבולגריה החלה לאמץ את מנהגי היהודים הספרדים. בין היהודים שעסקו במסחר בינלאומי עם מדינות אחרות, היו שעסקו באמנות והם אלו שהביאו את בשורת הדפוס למדינה. בתקופה זו שגשגה הקהילה היהודית בבולגריה עד לכדי שהיהודים הורשו לבנות בתי כנסת, לנהל באופן אוטונומי את הקהילה שלהם ואף לחכור קרקעות.

הקהילה היהודית בבולגריה הורכבה מארבעה קהלים שונים: קהל ספרדי – שהיה הרוב בקהילה היהודית, קהל אשכנזי – שהגיע מצרפת ובוואריה לאחר שיהודים אלו גורשו ממולדתם, קהל הונגרי וקהל רומניוטי – כינוי ליהודים מחבל הבלקן ומאסיה הקטנה. בין הקהילות השונות היו מחלוקות וויכוחים הלכתיים.

בסוף המאה ה-16 נחלש כוחה של האימפריה העותמאנית, ומצבם הכלכלי של יהודי בולגריה הידרדר. הקשר ההדוק שהיה עד אז בין קהילת יהודי בולגריה לקהילות באיסטנבול, באדירנה שבטורקיה ובסלוניקי שביוון, הלך ופחת. בזמן שלטונו של מוראט השלישי היהודים סבלו מגזרות קשות ונאלצו לשלם מיסים כבדים לשלטון. בשנת 1593 כוחות צבא גרמנים והונגרים כבשו את העיר וידין, עיר נמל בבולגריה, והיהודית בעיר סבלו מפוגרומים ופרעות.

הקהילה היהודית בבולגריה בעת החדשה

בתחילת המאה ה-18, כל הקהלים השונים שהרכיבו את קהילת יהודי בולגריה, התאחדו לתוך קהילה ספרדית גדולה. פולשים שניסו לכבוש את האימפריה העותמאנית, רדפו אחר היהודים והרגו רבים מהם. האימפריה איבדה שטחים רבים ברחבי אירופה, והיהודים שחיו בשטחים אלו עזבו והגיעו לבולגריה.

בסוף המאה ה-19, התמודדה הקהילה היהודית עם עלילות דם ואנטישמיות אותן עודדו כוחות הצבא הרוסי ששהה במדינה. באותה תקופה התחזקה השפעת הציונות על היהודים, ובשנת 1898 הגיע לבולגריה בנימין זאב הרצל שסחף את יהודי בולגריה עם חזון הקמת מדינת ישראל.

אם גם אתם חולמים לקבל אזרחות פורטוגלית ואתם צאצאים ליהודי בולגריה, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נערוך עבורכם בדיקה שתבחן את זכאותכם. אם תימצאו זכאים, אנו נפעל עבורכם עד להשגת האזרחות הפורטוגלית.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר