אזרחות פורטוגלית ליהודי ברזיל

עו"ד איתי מור

יהודי ברזיל, לא תאמינו – גם אתם זכאים לאזרחות פורטוגלית. בשנת 2015 חקקה ממשלת פורטוגל חוק בו היא מכירה בגירוש ספרד ופורטוגל, ומאפשרת לצאצאי יהודים בעלי שורשים ספרדיים לשלוח בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית. יהודים רבים מברזיל הינם בעלי שורשים ספרדיים, מה שמקנה להם את הזכות לקבלת אזרחות פורטוגלית, שהינה אזרחות אירופאית המאפשרת ללמוד, להתגורר ולעבוד באופן חוקי בכל רחבי אירופה.

הקהילה היהודית בברזיל

הקהילה היהודית השנייה בגודלה באמריקה הלטינית אחרי יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית בברזיל. הקהילה היהודית בברזיל החלה להכות את שורשיה כבר במאה ה-16, עם הגעתו של הנווט ומגלה הארצות, פדרו אלברש קברל. למסעותיו של פדרו הצטרפו יהודים רבים אשר עסקו כמתורגמנים ויועצים במסע לגילוי יבשות, ואלו היו נחושים להגיע לברזיל על מנת להביא עמם סוג עץ שהיה מבוקש מאוד בזמנו באירופה. רבים מהיהודים שלקחו חלק במסעותיו של פדרו והגיעו לברזיל החלו להשתקע במדינה וכך גדלה וצמחה הקהילה היהודית בברזיל.

הקהילה היהודית בברזיל לאחר גירוש ספרד

עם גירוש ספרד בשנת 1492 נאלצו יהודי ספרד לעזוב את מדינתם, כאשר רבים מהם ברחו למדינה השכנה, פורטוגל. חמש שנים לאחר מכן, הגיע גירוש היהודים גם לפורטוגל, והיו יהודים שבחרו להישאר במדינה ולחיות בה כאנוסים, כשהם מסתירים את זהותם היהודית. החל משנת 1567 נאסר על היהודים שחיו כאנוסים בפורטוגל לעזוב את המדינה, אולם בתמורה לתשלום גבוה היו יהודים שהצליחו להגר למדינות אחרות וביניהן גם לברזיל.

בשנת 1630, הגיעו לברזיל גם יהודים מהולנד בעלי שורשים ספרדיים, אך יהודי הולנד הוגבלו מבחינת אפשרויות המסחר ולא נהנו מחופש תעסוקתי.

הסוחרים ההולנדים שהבינו את הפוטנציאל העצום שיש לסוחרים היהודים שדיברו פורטוגזית (השפה המדוברת בברזיל) החליטו להזמין אותם למסע לברזיל. ואילו היהודים שחיפשו כל הזמן אחר הזדמנויות חדשות, הסכימו להצטרף למשלחת ההולנדית – שכבשה במהרה את מטעי הסוכר של ברזיל.

באותה התקופה החלה הקהילה היהודית בברזיל לשגשג ונהנתה מסובלנות דתית, בניגוד ליחס העוין שקיבלו באמסטרדם ובפורטוגל. השלטון בברזיל אפשר ליהודים להקים בתי כנסת, בתי ספר דתיים, מקווה ואף לקיים תהלוכות ציבוריות. היציבות, השקט והשלווה שסררו באותה התקופה בברזיל הופרו עם תחילת מלחמת האזרחים בין האזרחים הברזילאים-פורטוגזים שהיו קטולים לבין האזרחים ההולנדים הפרוטסטנטים. מלחמת האזרחים הביאה עמה פגיעה בענף הסוכר, מה שגרם ליהודים רבים לשוב להולנד ולהותיר מאחוריהם קומץ קטן מהקהילה היהודית בברזיל.

הקהילה היהודית בברזיל בעת החדשה

בשנת 1882 זכתה ברזיל בעצמאותה, מה שהביא עימו הגירה של יהודים מרחבי האימפריה העות׳מאנית, ובעיקר מסוריה, לבנון, טורקיה ומרוקו. בסוף המאה ה-19, עלתה המחשבה בקרב חברי התנועה הציונית ליישב יהודים בברזיל וכך להימלט מהפוגרומים גם ברוסיה, אך הדבר לא התרחש בסופו של דבר בשל סכסוכים פוליטיים.

ברזיל שבאותה התקופה רצתה למשוך אליה מהגרים רבים, העניקה ליהודים המהגרים ממזרח אירופה כרטיסי נסיעה חינם, מה שהיווה תרומה משמעותית להגירת יהודים רבים ממזרח אירופה. חלק מיהודי מזרח אירופה שקיבלו את כרטיסי הנסיעה המשיכו לארגנטינה, בעוד שאחרים עצרו בברזיל, השתקעו בה ועסקו בעיקר ברוכלות בערי החוף. על אף הגידול בכמות היהודים במדינה לא התפתחו בה באותה תקופה קהילות יהודיות ומוסדות חינוך יהודיים. גם בזמן מלחמת העולם השנייה נמלטו לברזיל יהודים רבים, ממצרים, מקובה ומהולנד. משנסתיימה מלחמת העולם השנייה, החליטה ממשלת ברזיל להמשיך ולאפשר הגירה אליה למהגרים, אך רק לאלו המעוניינים לעסוק בחקלאות, וחקלאות בלבד. כיום מרבית היהודים הברזילאים חיים בסאו פאולו, לאחר שהתמקמו בברזיל והקימו מוסדות דת, תרבות וחינוך משלהם.

אם גם אתם ובני משפחתכם צאצאים ליהודים ממוצא ברזילאי, ייתכן מאוד שגם לכם מגיעה אזרחות פורטוגלית. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נשמח לערוך בשבילכם בדיקת זכאות ללא עלות ולפעול עבורכם למען השגת אזרחות ודרכון פורטוגלי.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר