אזרחות פורטוגלית ליהודי בריטניה

עו"ד איתי מור

החוק המכיר בגירוש יהודי ספרד ופורטוגל שיצא בפורטוגל בשנת 2015, מאפשר ליהודים שיש להם שורשים ספרדיים לקבל אזרחות פורטוגלית. היהודים שגורשו מספרד (בשנת 1492) ומפורטוגל (בשנת 1497) נאלצו להגר למדינות אחרות. חלקם הגיעו למדינות בצפון אפריקה שהיו תחת האימפריה העות'מאנית, היו שחלמו על חיים אחרים באמריקה והיגרו ליבשת שזה עתה התגלתה, ואחרים ברחו למדינות באירופה כמו בריטניה.

הקהילה היהודית בבריטניה בעת העתיקה

ראשיתה של הקהילה היהודית בבריטניה היא מתקופת כיבושו של ויליאם הכובש בשנת 1066. ויליאם הכובש שהיה דוכס נורמנדיה, הביא עמו לאנגליה יהודים מחבל נורמנדי שבצרפת במטרה לפתח את השטחים שכבש. היהודים עסקו בעיקר בבנקאות, משום שהקתולים ראו במקצוע הזה כחטא ונמנעו מלעסוק בו. לאחר פרשת רציחתו של ויליאם מנוריץ׳ בשנת 1144, פרצה עלילת הדם הראשונה בבריטניה. עלילת הדם הובילה למהות ותקיפות נגד היהודים, ומי שעצר את האלימות נגד היהודים, היה המלך סטפן. בשנת 1168, נחתם הסכם בין מלך אנגליה הנרי השני לקיסר האימפריה הרומית פרידריך הראשון, לפיו היהודים נאלצו לעזוב לנורמנדי שבצרפת ולשלם מיסים כבדים.

היהודים סבלו מנחת זרועם של התושבים הנוצריים בשנת 1190, כשבעיר יורק התרחש טבח המוני. התושבים הנוצרים דרשו שהיהודים יתנצרו, ויהודים רבים העדיפו למות בשם קידוש השם.

לאחר שאנגליה יצאה למלחמה בווילס בשנים 1276 ו-1277, הטיל אדוארד הראשון מלך אנגליה מיסים כבדים על היהודים שעסקו כמלווים בריבית. היהודים, שלא יכלו לעמוד בתשלומים הכבדים, הואשמו בחוסר נאמנות לאנגליה. על היהודים נאסר לעסוק בהלוואה בריבית, הם נאלצו לענוד טלאי צהוב ו-300 יהודים נתלו במצודת לונדון. בשנת 1290 החליט המלך לגרש את היהודים מארצו, והם עזבו לצרפת, הולנד ומדינות אחרות.

הקהילה היהודית בבריטניה לאחר גירוש ספרד

לאחר מתחים רבים והתנגשויות רבות בין השלטון בבריטניה לקהילה היהודית המקומית שהביא לצמצום משמעותי של הקהילה במאה ה-17 החלה תפנית ביחס של השלטון אל היהודים. כתוצר לוואי של גירוש ספרד ונדודים רבים ברחבי אירופה – החלו יהודים ממוצא ספרדי להתיישב באנגליה לאחר שנת 1663. בשנת 1702 הוקם בלונדון, בירת אנגליה, בית הכנסת הספרדי הראשון. היהודים לא קיבלו זכויות אזרח ולא יכלו לרכוש נכסים כמו בתים וקרקעות. התהליך שבו הוענקו ליהודים זכויות אזרח היה הדרגתי, עד שבשבת 1826 יהודי בריטניה קבלו אזרחות מבלי שיצטרכו להישבע לנצרות. מצבם של היהודים בבריטניה השתפר עם השנים, והם זכו לשיוון זכויות מלא בשנת 1890.

כיום הקהילה היהודית בבריטניה מורכבת מיהודים ספרדים, יהודים שהגיעו ממדינות מזרח אירופה כמו ליטא, רוסיה ואוקראינה, ויהודים ממרכז אירופה שנמלטו ממחנות ההשמדה והריכוז. בנוסף לכך, בשנות ה-50 היגרו לבריטניה יהודים מעיר הנמל עדן שבתימן.

הקהילה היהודית בבריטניה הקימה מגוון מוסדות חלוניים כמו איגודים מקצועיים, איגודי נשים ותנועות נוער. הייתה הפרדה במוסדות אלו בין הספרדיים, המזרח אירופאים ומרכז אירופאיים.

הקהילה היהודית הספרדית בבריטניה היא קהילה בולטת ואיתנה. משכך רבים מיהודי בריטניה והצאצאים שלהם זכאים לאזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי. אנו נשמח לבחון האם גם אתם, כמו מאות אלפי ישראלים אחרים, זכאים לקבלת דרכון פורטוגלי. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר, ואנו נערוך עבורכם בדיקת זכאות. אם לפי תוצאות הבדיקה תהיו זכאים לדרכון פורטוגלי, אנו נפתח עבורכם בתהליך עד שתקבלו את האזרחות הפורטוגלית.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר