אזרחות פורטוגלית ליהודי הולנד

עו"ד איתי מור

בשנת 2015 יצא בפורטוגל חוק המכיר בגירוש ספרד ופורטוגל, ומאפשר ליהודים בעלי שורשים ספרדים לשלוח בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית. אזרחות זו מהווה אזרחות אירופאית לכל דבר, והיא מקנה מגורים, לימודים ועבודה באופן חוקי בכל מדינות אירופה. בין היהודים הזכאים לקבלת דרכון פורטוגלי, ישנם יהודים ממוצא הולנדי שלחלקם יש שורשים ספרדיים.

הקהילה היהודית בהולנד לאחר גירוש ספרד

יהודים החלו להתיישב בהולנד במאה ה-12, והם סבלו מהתנכלויות ושנאה כלפיהם מצד התושבים הנוצריים.

לאחר גירוש ספרד בשנת 1492 וגירוש פורטוגל בשנת 1497, חיפשו היהודים מקלט במדינות אחרות. חלק מהיהודים הגיעו להולנד, והתיישבו בעיקר בערים אמסטרדם, הארלם, אלקמאר ורוטרדם. כל עיר חוקקה חוקים משלה ביחס ליהודים. למרות המגבלות השונות שהוטלו עליהם, הצליחו היהודים בהולנד לשגשג מבחינה כלכלית. רבים החזיקו במניות בחברת הודו המזרחית הולנדית, עסקו בסחר ביהלומים והעיר אמסטרדם הייתה למרכז הדפוס העברי. באותה תקופה, הקהילה היהודית בהולנד היוותה מרכז לימודי יהדות גדול במיוחד.

הקהילה היהודית בעת החדשה

בשנת 1796 החליטו השלטונות בהולנד להעניק שוויון זכויות ליהודים ולשלב אותם בחיי המדינה. במאה ה-19 עסקו היהודים במסחר, במשפטנות והיו ביניהם גם אמנים וסופרים. באותה תקופה התגברה השפעתה של התנועה הציונית והתנועה החרדית על הקהילה היהודית בהולנד.

לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, חיו בהולנד 140,000 יהודים והגיעו אליה עוד 30,000 יהודים שברחו מגרמניה. כאשר הנאצים כבשו את גרמניה ב-10 במאי 1940, הוטלו מגבלות וצווים על היהודים בהולנד. רבים מהיהודים בהולנד נשלחו למחנות ריכוז ומחנות השמדה במזרח אירופה, 2,000 מהיהודים הצליחו לברוח וחלקם הסתתרו מפני הנאצים. סיפור ההסתתרות המפורסם ביותר היה של הילדה היהודייה אנה פרנק – ילידת גרמניה שהתגוררה באמסטרדם, והתחבאה בעליית הגג ביחד עם משפחתה. אנה כתבה יומן שתיעד את חייה במחבוא במשך שנתיים, עד אשר נחשף המחבוא בעקבות הלשנה. אנה נשלחה יחד עם אחותה מרגוט למחנה הריכוז ברגן בלזן, שם מתה ממחלת הטיפוס.

מרבית ההולנדים לא עזרו לשכניהם היהודים, ורבים מהם אף סייעו לנאצים באיתור ולכידת היהודים. יחד עם זאת, היו גם מקרים של הצלת יהודים על ידי הולנדים, שקיבלו לאחר המלחמה את תואר חסידי אומות עולם. כך למשל, אנשי הכפר ניולנדה הסתירו יהודים, וקבוצת המחתרת בני בלי שם הצילה כמאתים וחמישים ילדים יהודים. לפי ההערכות, 16 אלף יהודי הולנד ניצלו בזכות הסיוע של התושבים המקומיים. למרבה הצער, רובה של יהדות הולנד נספתה בשואה, ומספר הקורבנות עומד על 104,800 יהודים.

כיום חיים בהולנד בין 40 ל-45 אלף יהודים. הקהילה היהודית בהולנד מחולקת לשני זרמים: ליברלים ואורתודוקסים. רבים מהיהודים שמקודם בהולנד הינם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל.

משרדנו מתמחה בסיוע לקבלת אזרחות פורטוגלית. אם אתם צאצאים ליהודים הולנדיים, ייתכן כי יש לכם שורשים ספרדיים. במקרה כזה, תהיו זכאים לקבל דרכון פורטוגלי. צרו עמנו קשר ואנו נערוך עבורכם בדיקת זכאות, וכן נפעל עד שתקבלו את האזרחות המבוקשת.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר