אזרחות פורטוגלית ליוצאי עיראק וילדיהם

עו"ד איתי מור

יהודי עיראק לא יכלו לדמיין לעצמם שהם יהיו זכאים לאזרחות אירופאית ואזרחות פורטוגלית. בשנת 2015 המציאות השתנתה עבור כל צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל שנמנים על מגורשי ספרד ופורטוגל וגם הם הצטרפו לעולם הגלובלי והפכו לאנשי העולם הגדול. במידה ואתם צאצאים ליוצאי עיראק – המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

סיפורם של יהודי עיראק וגירוש ספרד

יהדות עיראק, המכונה יהדות בבל, היא הקהילה היהודית העתיקה ביותר. יהודי עיראק היו הראשונים מבין היהודים בעולם שפיתחו קהילה אוטונומית, והקהילה היהודית בעיראק נחשבה למרכז היהודי הגדול והחשוב מכולם. לאחר שהיהודים הוגלו מישראל בעקבות חורבן בית המקדש הראשון בשנת 586 לפני הספירה, הגיעו יהודים רבים לאזור עיראק (שנקרא בזמנו בבל). בשנת 538 לפני הספירה, הורשו היהודים לחזור לישראל הודות להצהרת כורש, ובכל זאת מרביתם בחרו להישאר בבבל.

יהודי עיראק נהנו בתקופת בית המקדש השני מחיי קהילה משגשגים. השלטונות התייחסו ליהודים בכבוד ואפשר להם לנהל את מוסדות התרבות והחברה באופן עצמאי. התפתחו בקהילה חיי רוחניות ודת – נבנו בה בתי כנסת ומוסדות דתיים רבים, ובמאה ה-5 לספירה פורסם התלמוד הבבלי – אחת מהיצירות המרכזיות ביותר של העם היהודי. ראש הקהילה היהודית בבבל כונה ״ראש הגולה״ והוא היה אחראי לייצוג היהודים בפני השלטונות.

יהודי עיראק בתקופת ימי הביניים

במהלך ימי הביניים, מצבם של היהודים הורע בשל גזרות השלטון: על היהודים נאסר להתגנדר בבגדים יוקרתיים ולחיות חיי מותרות והם חויבו לענוד אות קלון צהוב. הח׳ליף אל מאמון ששלט בעיראק במאה ה-9, הורה להרוס את בתי הכנסת בבגדד וכינה את היהודים כאומה הגרועה ביותר.

בעקבות גל קור קיצוני שנמשך בין השנים 1027 ועד 1060, היהודים בעיראק סבלו ממגפות, רעב ומגניבות שבוצעו בידי נוודים. באמצע המאה ה-11 החלו מלחמות אלימות בין השיעים לסונים, וגם היהודים סבלו מנחת זרועם האלימה של התושבים. התושבים המוסלמים פרצו לבתי היהודים ובזזו אותם, הרסו בתי כנסת וכל הישיבות בבגדד נסגרו. הח'ליף אל-מסתרשד חתם על צו בשנת 1121 לפיו על היהודים ללבוש שני טלאים צהובים. יהודי שנתפס ללא הטלאים, הוכה והושפל. בעקבות הגזירות הקשות, יהודים רבים ברחו למדינות מוסלמיות אחרות ביניהן גם לספרד.

יהודי עיראק לאחר גירוש ספרד

בשנת 1492 חתמו פרדיננד השני מלך ארגון ואשתו, המלכה איזבלה הראשונה מקסטיליה, על צו המורה ליהודים להתנצר או לעזוב את ממלכת ספרד. חמש שנים מאוחר יותר, גורשו יהודים גם מפורטוגל. חלק מהיהודים בחרו להתנצר, אחרים הסתירו את זהותם היהודית וחיו בספרד ובפורטוגל כאנוסים, ורבים אחרים נאלצו לעזוב את ביתם ולמצוא מקלט במדינות אחרות. היו שברחו למדינות ברחבי אירופה כמו צרפת, הולנד ובלגיה, היו כאלה שניסו להקים חיים חדשים באמריקה, ורבים עזבו למדינות האימפריה העות'מאנית כמו מרוקו ותוניס. מעט מיהודי ספרד ופורטוגל היגרו לעיראק.

בהמשך, לאור הגידול במסחר של המערב עם המזרח ובפרט הודו החלה תנועה משמעותית של יהודים ממוצא ספרדי אל צמתי מסחר מרכזיים במזרח התיכון ובפרט בגדד ועיראק. צאצאי מגורשי ספרד נודעו ביכולותיהם הגבוהות כאנשי מסחר והחלו להתמקם ולהמזג עם הקהילות היהודיות המקומיות בעיראק. קהילות אלו הפכו לקהילות עמידות לאור תנועת המסחר החזקה שעברה דרכן בדרך למזרח. כתוצאה מכך, הפכה בגדד ליעד הגירה מועדף עבור יהודים ספרדים מטורקיה, סוריה, ישראל, יוון, בולגריה, כורדיסטן ושאר אירופה.

יהודי עיראק בעת המודרנית

במאה ה-18 לאחר מגפה קשה שפרצה באזור בגדד נפגע היישוב היהודי משמעותית ורבנים בולטים נמחקו מן היישוב. לאחר פניה לקהילות הספרדיות שבח'לב הוחלט כי יועברו כ-50 משפחות ספרדיות יחד עם רבי צדקה בכור חוסיין לבגדד בכדי לאפשר לקהילה היהודית להמשיך ולקיים את אורח החיים היהודי המסורתי. מכאן והלאה הקהילה היהודית בעיראק הלכה והתקרבה לזרמים הספרדיים ואימצה את הזהות הספרדית ומנהגיה.

האם ליהודי עיראק מגיע דרכון פורטוגלי?

לאור ההתבססות של הזרם הספרדי בעיראק לאורך השנים, מכירה ממשלת פורטוגל גם ברבים מיוצאי עיראק כמגורשי ספרד ופורטוגל ומאפשרת להם לקבל אזרחות פורטוגלית. במקרים מורכבים אף ניתן להוכיח את הקשר לגירוש ספרד ופורטוגל בעזרת חוות דעת גניאולוגית מפורטת אך ברוב המקרים ניתן להסתפק המחקר בסיסי המתבסס על מאגרי המידע שלנו בכדי להוכיח את הקשר המשפחתי לגירוש ספרד ופורטוגל.

אם אתם ובני משפחתכם ממוצא עיראקי, ייתכן כי יש לכם שורשים ספרדיים ואתם צאצאים למגורשי ספרד. במקרה כזה, ייתכן ואתם זכאים לאזרחות פורטוגלית. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נערוך עבורכם בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי. במידה ואתם זכאים לדרכון פורטוגלי, נפעל להשגת אזרחות פורטוגלית עבורכם במינמום השקעה ומינמום מאמץ מצידכם.

פנו אלינו באמצעות האתר, במייל info@portpassclub.com או בטלפון 072-395-1339.

עו"ד איתי מור וצוות מועדון הדרכון הפורטוגלי.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר