אזרחות פורטוגלית ליוצאי תימן (עדן)

עו"ד איתי מור

אם בעבר היו אלה רק יהודים ממוצא אירופאי שיכלו לקבל אזרחות אירופאית, הרי שמאז שיצא החוק בפורטוגל בשנת 2015, גם יהודים ממוצא צפון אפריקאי זכאים לקבל דרכון אירופאי. לפי החוק, יהודים הנחשבים לצאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל, יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי, זאת על רקע ההכרה בגירוש ספרד ופורטוגל. מבין היהודים הרבים ממוצא צפון אפריקאי שיש להם שורשים ספרדים, ניתן למנות גם את צאצאי היהודים המגיעים מהעיר עדן שבתימן ולהלן נספר בקצרה על המקור של הקהילות היהודיות האלה.

יהודים התגוררו בעדן, עיר הנמל של תימן, כבר משנת 200 אחרי הספירה. בין המאה ה-10 למאה ה-13, עדן נחשבה למרכז החיים היהודים בתימן. המנהיגים היהודיים של הקהילה בעדן השפיעו על הקהילה היהודית בתימן כולה. היהודים עסקו במסחר בינלאומי וסייעו מבחינה כלכלית ליהודים שישבו בארץ ישראל, במצרים ובבל.

הקהילה היהודית בעדן לאחר גירוש ספרד

בשנת 1513 כבשה פורטוגל את העיר עדן. הסיבה לכיבוש נעוצה בחשיבות האסטרטגית של עדן, שאפשרה כניסה למכה, שליטה על הים האדום והיוותה שער לכל אירופה. לאחר הכיבוש הפורטוגלי, הגיעו לעיר עדן יהודים ממוצא ספרדי ופורטוגלי שגורשו מספרד ומפורטוגל. בנוסף לכך, הגיעו לעיר יהודים רבים מסוריה וממצרים שגם להם היו שורשים ספרדיים.

צאצאי ספרד ופורטוגל נודעו כסוחרים ממולחים שקיימו קשרי מסחר עם מדינות שונות ברחבי העולם, בהן אפריקה, אינדונזיה, הפיליפינים, סין ואמריקה. גם לאחר שהתיישבו בעדן שבתימן, היהודים המשיכו לדבוק במנהגים הספרדיים שלהם. הם נהגו לקרוא בסידור התפילה הספרדי הקבלי בנוסח האר״י, והם הכירו ליהודיים המקומיים בתימן את הסידור הזה. ההיכרות עם הסידור החדש, גרמה להתפלגות בקרב יהודי תימן. מחנה ה״בלדים״ שמר על מסורת התפילה שהייתה נהוגה עד כה בתימן והתבססה על הלכות רמב״ם, בעוד שמחנה ה״שאמי״, שהיה מיעוט בתימן, אימץ את נוסח התפילה הספרדי ואת קאנון ההלכה הספרדי הידוע בשם ״שולחן ערוך״.

הקהילה היהודית בעדן לאחר הכיבוש הבריטי

הבריטים שלטו בעיר עדן שבתימן בשנת 1839 ועד שנת 1963. רבים מיהודי בריטניה, שהינם בעצמם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל, הגיעו לאחר הכיבוש לעדן שבתימן לטובת ביסוס רקשרי מסחר וכלכלה. יתר על כן יהודים חברי הקהילה היהודית מהודו שנקראה ״בני ישראל״ באותה התקופה הגיעו גם הם לעדן שבתימן כחלק מביסוס השליטה הבריטית לאחר הכיבוש. יהודים אלו היו חיילים בצבא הבריטי, וחלק מהם עסקו כפקידים וסוחרים. היהודים ממוצא הודי נהגו להתפלל בבית הכנסת ״מעלמת חנוך״ שבעיר עדן.

בתקופת השלטון הבריטי, היהודים בעיר סבלו לעיתים מאלימות ומהתנכלויות כלפיהם מצד התושבים המוסלמים. בשנת 1932 יהודי עדן הואשמו בחילול מסגד, וכתוצאה מכך חנויות היהודים נבזזו על ידי המקומיים ויהודים רבים הותקפו. מקרי האלימות הקשים ביותר היו ״פרעות עדן״ שהתרחשו בעיר לאחר כ״ט בנובמבר 1947 – התאריך בו הוחלט על חלוקת ארץ ישראל. 82 יהודים נרצחו בפרעות ו-76 יהודים נפצעו. כתוצאה מהפרעות, קהילת יהודי עדן ברחה לבריטניה, לישראל ולמדינות אחרות.

אם גם אתם ובני משפחותיכם צאצאים ליהודים שהגיעו מעיר הנמל עדן שבתימן, ייתכן כי אתם זכאים לאזרחות פורטוגלית ולדרכון פורטוגלי. אזרחות זו מאפשרת לכם לגור, ללמוד ולעבוד בכל רחבי אירופה, וכן להיכנס לארצות הברית ללא הצורך בהוצאת ויזה. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נערוך עבורכם בדיקת זכאות לדרכון הפורטוגלי.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר