אזרחות פורטוגלית ליוצאי רומניה

עו"ד איתי מור

יהודי רומניה, חשוב שתדעו – לחלקכם ישנם שורשים ספרדיים, מה שמקנה לכם זכאות לקבלת דרכון פורטוגלי. בשנת 2015, חוקקו שלטונות פורטוגל חוק לפיו צאצאים של יהודי ספרד יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית. אזרחות זו הינה אזרחות אירופאית המקנה אפשרות לעבוד, לגור וללמוד בכל רחבי אירופה.

לפי ממצאים ארכיאולוגיים, יהודים החלו להתיישב באזור רומניה כבר במאה ה-2 לספירה. במאה ה-14 החליט מלך הונגריה לכפות על התושבים היהודים בהונגריה להתנצר. היהודים שלא הסכימו לכפייה הדתית נאלצו לברוח מהונגריה, ולמצאו מקלט בנסיכויות רומניה – מולדובה וולאכיה.

הקהילה היהודית ברומניה לאחר גירוש ספרד

בשנת 1492 חתמו שליטי ספרד על צו גרנדה, צו הכופה על כל היהודים החיים בממלכות ספרד להתנצר . חלק מהיהודים החליטו לחיות בספרד כאנוסים ולהסתיר את יהדותם, אחרים בחרו להתנצר, והשאר נאלצו לעזוב את ביתם ולהגר למדינות אחרות, ביניהן רומניה שהייתה תחת שליטת האימפריה העות'מאנית באותה תקופה. מרבית היהודים התיישבו באזור הנסיכות וואלכיה (דרום רומניה) וחלקם התיישבו בבוקרשט. במאה ה-16 היו יהודים גם מטורקיה, בולגריה וסרביה שהיו להם שורשים ספרדיים, הגיעו לרומניה. בזכות הדמיון בשפה הרומנית לשפת הלדינו אותה דיברו היהודים בספרד, הצליחו היהודים המהגרים להשתלב עם היהודים המקומיים.

בשנת 1730 ייסדו היהודים הספרדים בנסיכות ולאכיה את תלמוד תורה – מוסד חינוך דתי יהודי לתלמידי יסודי. בשנת 1878 נוסד גם בית ספר לבנות. בשנת 1830 נוסדה קהילה ספרדית נפרדת בעיר הבירה של רומניה, בוקרשט, ובשנת 1864 הוקם גם בית עלמין נפרד ליהודים הספרדיים.

במהלך המאה ה-17, נהנו יהודי רומניה מיחס סובלני כלפיהם, מה שהופר בשנת 1648 כאשר הם סבלו מנחת זרועם של הקוזקים. כאשר הקוזקים יצאו למלחמה נגד הפולנים, הם חצו בדרך מחוזות רומניים, שם הם רצחו ושדדו יהודים רבים. בשנת 1710 פרצה עלילת הדם הראשונה ברומניה, שהחלה בעקבות יהודי אחד במחוז שעזר להעביר גופת ילד שנרצח על ידי נוצרים לחצר בית כנסת. הנוצרים האשימו את היהודים ברציחתו של הילד, ובתגובה לכך רצחו חמישה יהודים אחרים. אם לא דיי בכך, הם בזזו את בתיהם של כל היהודים במחוז, כלאו אותם, ועינו את מנהיגי הקהילה היהודית.

הקהילה היהודית ברומניה בעת החדשה

בשנת 1837 לאחר שהשלטון הרוסי קיבל את קובץ התקנון האורגני, קובץ של חוקים שיצר משטר של דיכוי עבור היהודים, החמיר מצבם של היהודים ברומניה. היהודים קיוו לשיפור במצבם לאחר שבשנת 1848 קמו תנועות בהשראת המהפכה הצרפתית, אך היהודים התאכזבו לגלות שהם ממשיכים לסבול מחוסר שוויון זכויות. היהודים הופלו לרעה ונחקקו נגדם כ-200 חוקים, דבר שהוביל כ-70 אלף מיהודי רומניה לעזוב את המדינה במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. היהודים היגרו לארצות הברית וחלק מהם עלו לישראל.

לאחר מלחמת העולם הראשונה, רומניה אולצה להעניק זכויות ליהודים החיים במדינתה. לא רק שהרדיפה אחר היהודים לא פסקה, רומניה שיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם. בשנת 1941 נערכו פרעות יאשי – אחד מהפוגרומים האכזריים ביותר שהתרחשו במזרח אירופה, אותם הצית מנהיג רומניה, המרשל יון אנטונסקי. כ-20 אלף יהודים נרצחו במהלך פרעות יאשי , ורבים מהם עונו, הושפלו, הוכו ונשדדו. לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה חיו ברומניה 850 אלף יהודים, ולאחר השואה נותרו ברומניה כ-425 אלף יהודים. כמאתיים אלף מהם היגרו לארץ ישראל וכמאה אלף מהם היגרו למדינות אחרות.

אם גם אתם צאצאים ליהודי רומניה, ייתכן כי אתם זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית. פנו אלינו ואנו נערוך עבורכם בדיקת זכאות ללא כל התחייבות מצידכם. בתום הבדיקה, אם תימצאו זכאים לקבלת האזרחות הפורטוגלית, אנו נפעל עבורכם עד קבלת האזרחות

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר