אזרחות פורטוגלית לקטינים ובני זוג

איתי מור, יו"ר התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל"

בשנה האחרונה אזרחות פורטוגלית הפכה לאחד הנושא המתוקשרים בכל ערוצי התקשורת והמדיה, ואם כבר שמעתם עלייה, אז בטח שמעתם שייתכן וחלון ההזדמנויות הולך להיסגר. חשוב שתדעו – זה נכון.

ואם כבר מדברים על חלון הזדמנויות שעומד להיסגר, בואו נדבר על חלון ההזדמנויות שעומד בפניכם כרגע, והוא מאפשר לכם להעניק לילדים שלכם ולכם עתיד שבו כל האפשרויות פתוחות והשמיים הם הגבול.

נכון לכרגע, חוק מגורשי ספרד ופורטוגל מקנה לכל מי שיכול להוכיח שהוא צאצא של יהודי מגורשי ספרד, את הזכאות לקבל אזרחות פורטוגלית. לאחרונה הונחה על שולחנה של ממשלת פורטוגל הצעת חוק שמטרתה היא להגביל את התנאים לבקשת אזרחות פורטוגלית לצאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל. נכון לכרגע זו רק הצעה – אבל אם היא תעבור, החל מינואר 2022 ידרשו הוכחת מגורים בפורטוגל מכל מי שמבקש את האזרחות לפי חוק מגורשי ספרד ופורטוגל.

היום יש יותר מ3 וחצי מיליון ישראלים שזכאים לאזרחות פורטוגלית, זכאות המבוססת על זיקה לגירוש ספרד ופורטוגל. אזרחות פורטוגלית מקנה אפשרויות רבות כמו האפשרות לחיות, לעבוד, להשקיע בנדל"ן, וללמוד בסבסוד חלקי או מלא במוסדות האקדמיים המובילים בפורטוגל ובמדינות אחרות באירופה השייכות לאיחוד, לצד האפשרות לנוע בחופשיות ברחבי אירופה, וליהנות מכל התנאים הסוציאליים כמו כל אזרח אירופאי. עם זאת, החוק אינו מאפשר לקטינים מתחת לגיל 18 להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית, ומכאן עולה אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב מתעניינים – האם לאחר סיום תהליך האזרחות, גם בן זוגם וילדיהם הקטינים יוכלו לקבל אזרחות?

התשובה היא כן – בני זוג וילדים קטינים גם יכולים להגיש בקשת אזרחות.

אז איך זה עובד?

חוק האזרחות בפורטוגל קובע כי כל מבקש שסיים את תהליך האזרחות וקיבל את תעודת הלידה הפורטוגלית יהיה רשאי להגיש בקשת אזרחות עבור ילדיו הקטינים ו/או בן זוגו. נשמע מבטיח? לכאורה כן, אבל בחיים כמו בחיים, דברים לא באמת כל כך פשוטים. החוק אכן מעניק את הזכאות להגיש בקשת אזרחות, אך מגדיר מספר קריטריונים למימושה.

עיקרי הקריטריונים

לפני הגשת בקשת אזרחות עבור קטין או בני זוג, יש לבצע קודם כל רישום נישואים ברשויות הפורטוגליות. רק לאחר רישום זה ניתן להגיש את בקשת ההאזרחות.

הדרישה העומדת בבסיסה של בקשת האזרחות עבור בן זוג ו/או קטין, היא להוכחת הזיקה של מי מהם לפורטוגל. הזיקה המרכזית עליה מבססים את הבקשה היא בעצם ההורה או בן הזוג שכבר רשום כאזרח פורטוגלי, לכן בשלב הזה, כל שנותר לעשות זה לחזק את הזיקה. האפשרויות העומדות בפנינו לחיזוק הזיקה הן בין היתר על ידי ידיעת השפה / לימודים / תרומה למוסדרות המדינה/ מגורים ועוד.

אחד הסייגים בחוק להגשת בקשת אזרחות לבני זוג הוא הדרישה להוכחת נישואין מעל שלוש שנים. ביחס לבקשות עבור קטינים נראה כי ישנה דרישה נמוכה יותר להוכחת זיקה נוספת אצל ילדים מתחת לגיל 14. כמו כן, עבור קטינים ניתן להגיש גם בקשה לקבלת אזרחות ספרדית (הפטורה ממבחן שפה).

מה משך התהליך?

אז בשלב הראשון יש לבצע רישום נישואים ברשויות הפורטוגלית – משך הזמן הממוצע של השלמת הרישום הוא שלושה חודשים.

בשלב הבא, אם נרצה לבקש בקשה לרישום לידה של קטין, צריך להבחין בין שני מקרים, הראשון הוא קטין שנולד לאחר שההורה נרשם כאזרח פורטוגלי אשר במקרה כזה הרישום הוא פורמלי בלבד והילד יוולד כאזרח פורטוגלי. במקרה השני מדובר בילדים שנולדו לפני רישום ההורה כאזרח פורטוגלי, במקרה זה משך הזמן הממוצע של התהליך הוא שנה, לעיתים פחות ולעיתים יותר. באשר לרישום לידה של בן הזוג, אורך התהליך הוא כשנה וחצי עד שנתיים ורצוי להתחיל את התהליך רק לאחר רישום הילדים הקטינים, שכן עצם רישומם מהווה חיזוק של הזיקה לפורטוגל.

אסכם בכך שילדים קטינים ובני זוג נשואים מעל שלוש שנים, יכולים גם לקבל אזרחות פורטוגלית. אם אתם שקוראים את זה כבר הפכתם לאזרחי פורטוגל – מזל טוב לכם!! הגיע הזמן לדאוג גם למשפחה הגרעינית!

ואם אתם עדיין לא בתהליך, ו/או לא בטוחים למה כדאי לכם להתחיל את התהליך, אז אני אוסיף ואומר שאתם לא רק פותחים לעצמכם אפשרות לעבוד, ללמוד או לגור בכל אחת ממדינות האיחוד האירופאי, אלא אתם פותחים לעצמכם כתא משפחתי את ה-דלת לשאר הדלתות.

כמשפחה תוכלו להנות מהאפשרות לרילוקיישן (אפילו זמני) בכל אחת ממדינות האיחוד! כל אחת! תוכלו לעבוד בחופשיות באירופה ולהנות מתנאים סוציאליים מלאים בלי לחשוש מרשויות ההגירה. ואם זה לא מספיק אז עם הדרכון האירופאי אין יותר צורך לקבל או להאריך ויזה לארצות הברית, אפשר פשוט לטוס עם הדרכון שלכם 😊 ולאנשי העסקים שבניכם, ניתן להשקיע בקלות בעסקים ובנדל"ן במדינה כאזרח ולהנות מאפשרויות של מימון בנקאי ומשכנתאות. והכי חשוב שתוכלו להנות מכל הטוב הזה ומעולם מלא אפשרויות – ביחד כמשפחה!

אז תשאלו את עצמכם כבר היום, האם אני רוצה להרגיש בעוד שנה וחצי שפספסתי הזדמנות של פעם בחיים? האם אני רוצה לקנות ולהקנות לילדים שלי חיים מלאי אופציות? האם אני רוצה שהילדים שלי יגדלו עם דור שלם שכבר יש לו אזרחות אירופאית ולהם אין? ולסיום, לפני שתשאלו אותנו "למה כן" – תשאלו את עצמכם "למה לא?!"

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר וגלו האם גם לכם יש שורשים ספרדיים המקנים לכם זכאות לאזרחות פורטוגלית. במידה ונמצא שקיימת זכאות לגירוש ספרד ופורטוגל, נפעל עבורכם החל מתחילת התהליך עד לקבלת האזרחות המיוחלת – וגם לאחריה בתהליכי המשך.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר