אזרחות פורטוגלית לטריפוליטאים (יוצאי לוב)

עו"ד איתי מור

צאצאי יהודי לוב (טריפוליטאים) וודאי לא שיערו בנפשם, שיבוא יום ויוכלו לקבל אזרחות אירופאית. אלא שמאז שנת 2015, בעקבות ההכרה של ממשלות ספרד ופורטוגל בגירוש ספרד, צאצאי יהודי לוב שיש להם שורשים ספרדיים, זכאים לקבל דרכון פורטוגלי.

קהילת יהודי לוב לאחר גירוש ספרד

היהודים התיישבו בלוב כבר מהמאה ה-3 לפני הספירה. מרביתם התגוררו בעיר טריפולי (לכן יהודי לוב מכונים בישראל ״טריפולטאים״), וחלקן הקטן התיישב בערים טוברוק ובנגאזי. הקהילה היהודית בלוב הייתה קטנה יחסית, עד להגעתם של מגורשי ספרד במאה ה-15.

לאחר גירוש ספרד בשנת 1492, נאלצו היהודים הספרדיים למצוא בית חדש במדינות אחרות. חלק מהם הגיעו לאיטליה והתיישבו בעיר ליבורנו שם נהנו משוויון זכויות וניהלו קשרי מסחר ענפים עם מדינות באירופה ובצפון אפריקה. אחת מהמדינות שבהן הוקמו תחנות מסחר הייתה לוב, ובעקבות קשרי המסחר החליטו יהודים רבים מליבורנו להגר ללוב במאה ה-17 עד המאה ה-19.

היהודים שהיגרו מליבורנו כונו ״הגראנים״ והיו שכינו אותם ״הפרנקים״. ״הגראנים״ הקימו בעיר תוניס קהילה משלהם, שלעיתים פעלה בנפרד מקהילת היהודים המקומית ולעיתים פעלה בשיתוף פעולה עמה. בניגוד ליהודים המקומיים, הגראנים לא נדרשו ללבוש לבוש מיוחד או לגור בשכונה נפרדת. הם ניהלו קשרי מסחר מפותחים עם דרום איטליה באמצעות הנמלים הימיים, ותרמו רבות לקהילת היהודים בלוב מבחינה כלכלית ותרבותית.

בין שמות המשפחה של יהודי לוב שמהם ניתן ללמוד על המוצא האיטלקי שלהם: סאסי, רומנו, ונטורה, בריגה, רג׳יניאנו, בוארון וקסנטיני.

אורח החיים של יהודי לוב

היהודים המקומיים דיברו ערבית בדיאלקט הנקרא טירפוליטני, בעוד שפתם של ״הגראנים״ הייתה איטלקית. שפה נוספת שהייתה נפוצה בעיקר בקרב היהודים שעסקו במסחר, היא עגה של שפות לטיניות שהושפעה מצרפתית, איטלקית וספרדית. ״הגראנים״ שהיו לרוב ממעמד כלכלי גבוה יותר מהיהודים המקומיים, דאגו שילדיהם יקבלו חינוך אירופאי. בית ספר יהודי-איטלקי לבנים הוקם בטריפולי בשנת 1875.

״הגראנים״ אף השפיעו על הקולינריה של היהודים המקומיים בלוב, והביאו עמם את הטעמים האיטלקיים. בין המאכלים שנהגו היהודים בלוב לאכול היו חמין מקרוני, עוגיית השקדים בוקה די דמה ונוקידס שהושפע מהניוקי האיטלקי.

רבים מהיהודים בלוב עסקו במסחר בתוך השכונות היהודיות, וניהלו חנויות, מכולות, מאפיות, מסעדות ובתי קפה. בתקופה העות'מאנית החל תהליך של עיור, והיהודים נטשו את עבודות השדה והחלו לעסוק כבעלי מלאכה וכאומנים במקצועות כמו צורפות, סנדלות, נגרות ופחחות.

במידה ואתם ובני משפחותיכם צאצאים ליהודי לוב, ייתכן כי יש לכם שורשים ספרדיים. במקרה כזה, אתם זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי. אנחנו נשמח לבצע עבורכם את בדיקת הזכאות ואחריה נפעל על מנת שתקבלו את האזרחות הפורטוגלית הנחשקת. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ולקבל מאיתנו שירות מהיר ללא כל מאמץ מצדכם.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר