אזרחות פורטוגלית ליהודי תוניסיה

החל משנת 2015, שלטונות פורטוגל החליטו להעניק אזרחות פורטוגלית לצאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל. דרכון פורטוגלי הוא למעשה דרכון אירופאי. בעבר אזרחות אירופאית הייתה מוענקת אך ורק ליוצאי עדות אשכנז כמו פולין, גרמניה ורומניה. אלא שבשנים האחרונות גם בני עדות המזרח, ביניהם יהודי תוניסיה, זכאים לאזרחות אירופאית על בסיס ההכרה בגירוש היהודים מספרד ופורטוגל.

ההגירה לאיטליה לאחר גירוש ספרד

פרדיננד השני מלך ארגון ואשתו, המלכה איזבלה הראשונה מקסטיליה, חתמו בשנת 1492 על צו גרנדה. הצו כפה על היהודים להתנצר, ואלו שלא היו מוכנים לעשות זאת נאלצו לעזוב את ממלכת ספרד. יהודים רבים חיפשו מקלט במדינות אחרות ברחבי אירופה, בצפון אפריקה ובאמריקה אותה גילה קולומבוס באותה תקופה. אחת המדינות אליה היגרו היהודים הייתה איטליה. במטרה להפוך את ליבורנו שבאיטליה לעיר נמל משגשגת, פנו דוכסיה של טוסקנה אל היהודים והציעו להם להתיישב בעיר ולעסוק במסחר. אנוסי ספרד וצאצאיהם התיישבו בעיר ליבורנו ונהנו משוויון זכויות. הקהילה היהודית בליבורנו, שפרחה במאות ה-16 וה-17, זכתה לאוטונומיה מלאה, הוקמו בה מוסדות דת ובתי כנסת, והיא הייתה אחד ממרכזי היהדות החשובים בעת החדשה.

יהודי ליבורנו קיימו קשרי מסחר עם אנוסי ספרד ממדינות אחרות כמו גרמניה, אנגליה והולנד. הקשרים המסחריים ההדוקים ביותר היו עם יהודי תוניסיה לשם היגרו חלק מיהודי ליבורנו.

ההגירה לתוניסיה

היהודים בליבורנו הקימו תחנות מסחר בנמלים של הים התיכון אותן ניהלו נציגים יהודים. אחת מתחנות המסחר האלו הייתה בעיר תוניס שבתוניסיה. בעקבות קשרי המסחר עם תוניס, היגרו אליה רבים מיהודי ליבורנו. יהודים אלו כונו בפני המקומיים ״גראנה״ והם הצליחו להשתלב היטב בתוניס. יהודי תוניס המקומיים סייעו לגראנים להתאקלם, וחיו יחד באזור שנקרא חרת אל יהוד. לגראנים היה שוק משלהם שנקרא סוק אל גראנה, בית כנסת, בית דין ובית קברות. הקרע בין המקומיים לגראנים נוצר במאה ה-18, כשהגראנים החליטו להקים בית מטבחיים משלהם. הקמת שחיטה נפרדת פגעה בהכנסה הכלכלית של היהודים המקומיים, ואלו החליטו להכריז חרם על הגראנים. בסופו של דבר הרבנים של שתי הקהילות מנעו את החרם וחידשו את שיתוף הפעולה ביניהן. קהילת גראנה תרמה רבות לתוניסיה. היהודים היו מעורבים בתחומי הכלכלה והמסחר והביאו עמם את אמנות הפיוט הספרדי.

תקופת העת החדשה

תוניסיה הפכה בשנת 1881 למדינת חסות צרפתית, ובשנת 1899 השלטון הצרפתי הוציא צו לפיו שתי הקהילות היהודיות בתוניס – הגראנה והמקומיים, יתאחדו ויהיו קהילה אחת. הוחלט להקים לקהילה בית דין אחד, רב ראשי אחד ובית מטבחיים אחד.

גם לאחר שהשתקעו בתוניסיה, הגראנים שמרו על הזיקה שלהם לאיטליה. הם המשיכו לנהל קשרי מסחר טובים עם איטליה, והפגינו כלפיה נאמנות. בשל נאמנותם, יהודי גראנה קבלו תפקידים בקונסולות וברשויות האיטלקיות. ילדיהם של הגראנים למדו בבתי ספר איטלקיים בתוניסיה ולאחר לימודיהם בתיכון יצאו ללימודים באוניברסיטאות באיטליה.

אם אתם צאצאים ליהודי תוניסיה, ייתכן כי יש לכם שורשים ספרדיים וכי אתם זכאים לדרכון פורטוגלי. דרכון פורטוגלי יקנה לכם לימודים מסובסדים באירופה ויאפשר לכם לגור ולעבוד ברחבי אירופה. בנוסף, תוכלו לרכוש נכסי נדל״ן באירופה ותורשו להיכנס לארצות הברית ללא הצורך בהוצאת ויזה. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נשמח לערוך עבורכם בדיקת זכאות לאזרחות פורטוגלית.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר