אזרחות פורטוגלית ליוונים

עו"ד איתי מור

יהודי יוון – גם אתם בין אותם היהודים שיכולים ליהנות מאזרחות פורטוגלית המקנה לכם את האפשרות לעבוד, לגור וללמוד בכל רחבי אירופה.! בזכות חוק גירוש ספרד שיצא בשנת 2015 מכירה ממשלת פורטוגל בזכאות של צאצאי יהודי ספרד לקבל אזרחות פורטוגלית, שהינה אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין.

קהילת יהודי יוון הייתה אחת הקהילות היהודיות העתיקות ביותר! העדויות הראשונות שלה היו מהתקופה ההלניסטית (323 לפני הספירה ועד 30 לספירה), כאשר באותה תקופה היהודים חיו בערים כמו ביזנטיון, לאריסה, סלוניקי ועוד. לאחר חורבן בית שני, סבלו יהודי יוון מחוקי השלטון של קונסטנטינוס, קיסר האימפריה הרומית, שניסה לכפות על כל התושבים להתנצר. קונסטנטינוס עשה ליהודים חיים קשים, הוא הטיל עליהם המון מגבלות וחוקים נוקשים שגרמו לרבים מהם להתבולל בתקווה שכך יוסרו מעליהם המגבלות השונות.

קהילת יהודי יוון אחרי גירוש ספרד

בשנת 1492 חתמו שליטי ספרד על צו המורה ליהודי ממלכת ספרד להתנצר. חלק מהיהודים אכן החליטו להתנצר, ואלו שלא התנצרו חיו כאנוסים ושמרו על הזהות היהודית שלהם בסתר או נאלצו לעזוב את בתיהם בספרד ולחפש מקלט במדינות אחרות. בין היהודים שברחו היו את אלה שהיגרו למדינות ברחבי אירופה כמו פורטוגל, צרפת וגרמניה, חלקם חלמו על חיים חדשים באמריקה והיו גם שברחו עד למדינות בצפון אפריקה. יוון שהייתה באותה תקופה תחת שליטה של האימפריה העות'מאנית, הסכימה לקלוט אליה יהודים רבים מספרד, מה שהפך את הקהילה היהודית ביוון לגדולה אף יותר משהייתה. היחס שקיבלו יהודי יוון מהשלטון הטורקי היה סובלני, שוויוני והוגן כלפיהם. מרבית יהודי יוון אף אימצו את המנהגים והתרבות של יהודי ספרד, כמו שפת הלאדינו (שפה שדוברה על ידי צאצאי מגורשי ספרד), וניהלו קשרים עם פוסקי הלכה בטורקיה.

הקהילה היהודית פרחה ושגשגה, בעיקר קהילת העיר סלוניקי, שהייתה אחת מהקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם. עשרות אלפי יהודים הגיעו לעיר, ביניהם רבנים חשובים כמו רבי יצחק אדרבי, הרב אברהם די בוטון, הרב אישטרוק אבן שאנג׳י, הרב שלמה אלקבץ, רבי יוסף טאיטאצאק ועוד. עד תחילת המאה ה-20 השתמרו בעיר סלוניקי שני בתי כנסת מהתקופה הביזנטית – בית כנסת ״עץ החיים״ ובית כנסת ״עץ הדעת״. יהודי ספרד שהגיעו לעיר, הקימו בתי כנסת משלהם וקראו להם על שם עיר המוצא שלהם, כמו ליסבון, מאיורקה, קלבריה וסיציליה. רוב עיסוקם של היהודים היה בעיקר במסחר, במיוחד בענף המשי, והם ניהלו קשרי מסחר מול קהילות איטליה, צרפת, מצרים, צרפת והולנד. כמו כן, היו יהודים שעסקו גם בייצור תכשיטים, בצביעת צמר, באריגת משי, ואף כורי כסף וזהב. היהודים לא זנחו את הדת והתרבות היהודית, והצליחו לשמור על המסורת כך שבשבתות וחגים, הם שבתו מכל מלאכה.

באותה תקופה היו ליהודי סלוניקי כשלושים סוגי עדות, מה שיצר חוסר סדר וארגון בקהילה היהודית כולה. הפתרון לכאוס היה למנות יושב ראש לכל עדה שייצג את שאר בני העדה מול ראשי הקהילה, והם נקראו "פרנסים". הפרנסים הנבחרים ואנשי מעמד בקהילה היו מתכנסים מעת לעת ומחליטים מהן התקנות שיחולו על כלל הקהילה היהודית בסלוניקי.

בעקבות השגשוג והפריחה של הקהילה היהודית ביוון, יהודים רבים המשיכו להגר מפורטוגל לסלוניקי גם בתחילת המאה ה-17. תחילה, עם התיישבותם בעיר, הם עסקו בבנקאות ובמסחר וסירבו לקבל על עצמם את דין הקהילה היהודית. עם הזמן, גם הם ראו כי טוב, והסכימו לאמץ את החוקים השונים

גם אתם צאצאים ליהודי יוון? צרו איתנו קשר וגלו האם גם לכם יש שורשים ספרדיים המקנים לכם זכאות לאזרחות פורטוגלית. במידה ונמצא שקיימת זכאות לגירוש ספרד ופורטוגל, נפעל עבורכם החל מתחילת התהליך ועד לקבלת האזרחות המיוחלת.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר