אזרחות פורטוגלית ליוצאי טורקיה

עו"ד איתי מור

מאז שנת 2015 מעניקה שלטונות פורטוגל אזרחות פורטוגלית לצאצאי היהודים בעלי שורשים ספרדיים בשל ההכרה בגירוש ספרד שהתרחש בשנת 1492. רבים מהיהודים שנאלצו לברוח מספרד הגיעו למדינות שהיו בשליטת האימפריה העות'מאנית, ביניהם גם טורקיה. מתוקף זאת, חלק מהצאצאים ליהודי טורקיה זכאים גם הם לקבלת דרכון פורטוגלי.

אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות ביותר באזור הבלקן והמזרח התיכון, הייתה קהילת יהודי טורקיה. שרידי בית כנסת מהמאה ה-4 לפני הספירה שנמצאו בעיר סרדיס בשטחה של טורקיה, מעידים כי

כבר בימי בית שני התיישבו בטורקיה יהודים רבים.

הקהילה היהודית בטורקיה לאחר גירוש ספרד

בעקבות גירוש ספרד בשנת 1492, יהודים רבים מצאו את עצמם בחיפוש אחר מקלט ובית חדש במדינות אחרות. מי שפתח בפניהם את הדלת הייתה האימפריה העות'מאנית, שטורקיה הייתה חלק ממנה. הסולטאן באיזיט השני אף ביקש משליטי האימפריה העות'מאנית לא להערים עליהם קשיים וקבל את היהודים בסבר פנים יפות. כמו כן, היו שסיפרו כי הסולטן הטורקי יצא בהכרזה שלעדתו מלך ספרד, פרננדו השני, טעה בכך שגירש את היהודים, ואמר: ״בגרשו את היהודים הוא הופך את המדינה שלו לענייה ואת שלנו לעשירה״. הסיבה לכך שטורקיה שמחה לקלוט את היהודים במדינה, היא שיהודי ספרד תרמו מאוד לקידום טורקיה. רבים מהיהודים היו יזמי עסקים מצליחים, הם הקימו את בית הדפוס הראשון במדינה, ושגשגו בתחום המסחר עם מדינות אחרות.

היהודים שהתיישבו בטורקיה, קיבלו אזרחות עות'מאנית ונהנו מיחס הוגן ואדיב מצד השלטון. יחד עם זאת, הם נאלצו לשלם ״מס גולגולת״ והיו להם מגבלות שונות כמו לכל התושבים שלא היו מוסלמים, בין השאר – האיסור לרכוב על סוסים ולשרת בצבא טורקיה.

הקהילה היהודית בטורקיה בתקופת העת החדשה

בין המאה ה-16 למאה ה-17 שגשגה ופרחה הקהילה היהודית בטורקיה. היהודים עסקו בתפקידים בכירים בממשל, עבדו כיועצים, פקידים, בנקאים ורופאים. רבים מהם היו גם בעלי השפעה על השלטון העות'מאני, ואף זכו לקבלת תואר דוכסות – כמו למשל אשת העסקים דונה גרציה והמדינאי והבנקאי דון יוסף נשיא, שהיו בעלי שורשים פורטוגלים.

במהלך מלחמת העולם הראשונה, האימפריה העות'מאנית נפלה והשליטה על שיטחה אף נמסרה למדינות אחרות כמו בריטניה וצרפת. בזמן מלחמת העולם השנייה, טורקיה שמרה על ניטרליות, מה שאפשר ליהודים רבים שחיו בה לא סבול מנחת זרועם של הנאצים, ולאלפים מתוכם גם להינצל. עם סיום המלחמה והקמתה של מדינת ישראל, רבים מהיהודים בתפוצות עלו מטורקיה. בטורקיה חיים עד היום כ-17,400 יהודים.

אז אם אתם צאצאים ליהודי טורקיה, וגם אתם הייתם רוצים לאפשר לעצמכם לגור, ללמוד או לעבוד באירופה, ואולי גם להיכנס לארצות הברית ללא הצורך בקבלת ויזה – אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר, ונערוך עבורכם בדיקת זכאות ללא עלות לאזרחות פורטוגלית. במידה וקיימת זכאות, נשמח ללוות אתכם מתחילת תהליך ההתאזרחות ועד סופו!

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר