אזרחות פורטוגלית ליוצאי מרוקו

עו"ד איתי מור

לאחר גירוש ספרד בשנת 1492 וגירוש פורטוגל בשנת 1497, המוני יהודים חיפשו בית במדינות אחרות. לפי ההערכות, בין 20 אלף ל-40 אלף יהודים היגרו בעקבות הגירוש למדינות צפון אפריקה, ורבים מהיהודים התיישבו במרוקו. בין המגורשים שהיגרו למרוקו היו מלומדים רבים כמו רבי שמעון לביא, רבי סעדיה אבן דנאן ועוד. השושלת הוואטסית ששלטה במרוקו בין השנים 1472-1554, הסכימה לקלוט את היהודים שגורשו מספרד ופורטוגל. יחד עם זאת, כאשר היהודים שגורשו מחצי האי איברי הגיעו לנמלים בערי מרוקו, הם סבלו מאלימות מצד הפורטוגלים והספרדים שהחלו להשתלט על שטחה של מרוקו.

מסע ההגירה של היהודים היה קשה עד מאוד, אך בסופו של דבר הם הצליחו להתאקלם בביתם החדש. מרביתם התגוררו בערי המדינה וחלקן הקטן בכפרים. החל מהמאה ה-16 היהודים במרוקו נהנו מתקופה זוהרת של פריחה כלכלית: הוקמו מוסדות לימוד יהודיים במדינה, המלאח (הרובע היהודי במרוקו) חודש ושופץ, והיהודים עסקו בתפקידים דיפלומטיים בכירים ויצרו קשרי מסחר עם הממלכות הנוצריות באירופה.

היחסים עם האוכלוסייה היהודית המקומית

כאשר הגיעו מגורשי ספרד ופורטוגל למרוקו, נוצר פער בינם לבין היהודים המקומיים שהתגוררו במשך דורות רבים במרוקו. ״התושבים״ ו״המגורשים״ היו שונים אלה מאלה במנהגים שלהם כמו דיני השחיטה, התפילות ודיני האישות, וכן נבדלו זה מזה בשפתם – התושבים דברו ערבית מרוקאית בעוד שהיהודים דיברו את שפת הלדינו והשתמשו בניב המיוחד הנקרא חכיתיה. מעבר לכך, היהודים מגורשי ספרד השתייכו למעמד כלכלי גבוה יותר מהתושבים היהודיים, וכן היו משכילים יותר. בשל הפערים והשוני בין ״התושבים״ ל״מגורשים״, נוצרו ביניהם מחלוקות וויכוחים.

מחלוקות אלו הגיעו לקיצם בזכות ספר התקנות של פאס, אותו חיבר הרבי יעקב אבן צור (יעב״ץ) בשנת 1698. ספר זה כלל 250 תקנות הלכתיות שחוברו במשך 200 שנה לאחר גירוש ספרד על ידי מנהיגי הקהילה היהודים, חכמי ההלכה במרוקו וכן הרבנים שגורשו מספרד. עם הזמן הספר הפך לקודקס ההלכתי של יהדות מרוקו שגישר בין ״המגורשים״ ל״תושבים״.

הוצאת דרכון פורטוגלי ליוצאי מרוקו

בשנת 2015 ממשלת פורטוגל הצהירה כי לצאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל תינתן האפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית שהיא אזרחות ארופאית לכל דבר ועניין (חברה באיחוד האירופי) ודרכון פורטוגלי. מאז ועד היום עשרות אלפי צאצאים של יהודים ילידי מרוקו אושרו על ידי הקהילה היהודית וממשלת פורטוגל כזכאים לאזרחות הפורטוגלית.

חשוב לדעת,כי במידה ואדם נולד במרוקו יהיה עליו לקבל תעודת יושר ותעודת לידה ממרוקו בתוקף ועם אפוסטיל. פעולה זו עשויה להיות מורכבת לאור התרבות המקומית במרוקו והעדר היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. עם-זאת, לאור הניסיון שלנו בידי משרדנו כל הכלים על-מנת להשיג מסמכים אלה בקלות ובמהירות – צרו עימנו קשר טלפוני ונסייע בהליך.

אם אתם ובני משפחתכם ממוצא מרוקאי, ייתכן כי יש לכם שורשים ספרדיים ואתם צאצאים למגורשי ספרד. במקרה כזה, ייתכן ואתם זכאים לאזרחות פורטוגלית. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נערוך עבורכם בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי. במידה ואתם זכאים לדרכון פורטוגלי, נפעל להשגת אזרחות פורטוגלית עבורכם במינמום השקעה ומינמום מאמץ מצידכם.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר