זה בדוק: גם יהודים הונגרים ממוצא "אשכנזי" זכאים לדרכון פורטוגלי

עו"ד איתי מור

עכשיו זה סופי, לא רק יהודים ממוצא מזרחי זכאים לדרכון פורטוגלי ואזרחות אירופאית, אלא גם יהודים "אשכנזים" ממוצא הונגרי. כך תבדקו אם גם אתם זכאים.

כשמדברים על זכאות לדרכון פורטוגלי, רוב האנשים חושבים אוטומטית על יהודים ממוצא מזרחי, אותם צאצאים למגורשי ספרד שהתפזרו במדינות צפון אפריקה והבלקן. לא הרבה יודעים כי במאה ה-16 הגיעו הבורחים מהאינקוויזציה הספרדית גם להונגריה וארצות מרכז אירופה, ואף לרבים מהם קיימת זכאות לאזרחות פורטוגלית והזכות לקבל דרכון אירופאי.

קצת היסטוריה: בקיץ 1492 כ-200 אלף יהודים הוגלו מספרד לאחר כיבושה הנוצרי של ספרד משלטון המוסלמים. 90 אלף יהודים שלא הסכימו להתנצר ברחו לטורקיה ולארצות הבלקן שהיו שייכים אז לאימפריה העות'מאנית. בעוד הצבא העות'מאני הצליח לכבוש ולהתפשט גם למרכז אירופה, הגיעו יהודים ספרדים רבים גם אל הונגריה שהייתה אז מדינה קוסמופוליטית.

הרבנים בהונגריה: גם אשכנזים וגם ספרדיים

בהונגריה נהנו היהודים מסובלנות דתית שאפשרה להם להיות חופשיים בדתם, עד כדי כך שהמנהיג של הנסיכות בהונגריה דאז, גאבור בתלן, הזמין לארצו את הסוחרים היהודים מכל רחבי האימפריה כדי לפתח את המסחר במדינה, מה שהרחיב את היישוב היהודי ספרדי באזור. הכיבוש העות'מאני אף אפשר ליהודי הונגריה קשר עם קהילות שאר פליטי ספרד, ועם רבנים ומורים שהנהיגו את הקהילה היהודית בהונגריה, כמו רבי שמחה הכהן ורבי צבי הירש אשכנזי, שלימדו את הציבור היהודי המקומי בשיטה הספרדית, על אף שנחשבו אשכנזים.

לאחר 150 שנה של שגשוג ואוטונומיה דתית נכבשה הונגריה על ידי בית הבסבורג הנוצרי שהרע עם היהודים. לא עבר זמן רב והקהילה היהודית ספרדית באוסטריה התפרקה ונבלעה בין הקהילות האשכנזיות במערב אירופה. חלקם היגרו בעולם וחלקם עלו לארץ לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר רבים מצאצאי אותם יהודים הונגרים אינם מודעים כלל להשתייכותם הספרדית וכי גם הם זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית.

דרכון פורטוגלי או דרכון הונגרי : מה עדיף?

חוק האזרחות הפורטוגלי מעניק נכון לעכשיו אזרחות אוטומטית לכל מי ששם משפחתו קשור במקורו ביהודי ספרד או פורטוגל לא צורך במבחן שפה או מגורים במדינה.

חוק האזרחות ההונגרי לעומת זאת מתחשב בקשר הדם הישיר, כלומר רק אם תצליחו להוכיח כי אתם צאצאים של האזרח ההונגרי האחרון שחי במדינה תוכלו לקבל את האזרחות. ויש קשיים : במידה ונולדתם לפני 1957 תוכלו לקבל את האזרחות רק במידה ואתם ממין זכר. במידה ואתם צאצאים לאזרח שהשתייך לאחת מהמדינות שהיו בשליטת הונגריה הגדולה כגון צ'כוסלובקיה , רומניה , קרואטיה ועוד תצטרכו גם לעבור מבחן בשפה ההונגרית. דרך נוספת לקבלת אזרחות הונגרית היא נישואין עם אזרח הונגרי.

איך תדעו אם גם לכם מגיע דרכון אירופאי פורטוגלי ?

ידוע לכל כי הדרכון הפורטוגלי פותח שער לאירופה כולה, ולו יתרונות כלכליים רבים עבור המחזיק בו וצאצאיו :

· אפשרות שהייה והתניידות חופשים בכל מדינות האיחוד האירופאי.

· אפשרות ללימודים בחינם, להקמת עסק או השקעה בנדל"ן באחת ממדינות אירופה.

· אישורי עבודה באירופה.

· כניסה לארצות הברית ללא ויזה.

לצד היתרונות המובהקים, האנטישמיות הגואה הפכה את הדרכון הנוסף גם לצורך בטחוני והישרדותי, לא פחות מכלכלי.

אז אם גם אתם או אבות אבותיכם הגיעו מהונגריה או מארצות מרכז אירופה בימי השלטון העות'מאני, או שאינכם בטוחים ומעוניינים לבדוק, השאירו לנו את הפרטים שלכם במייל: info@portpassclub.com ואנחנו כבר נדאג לחזור אליכם עם כל הפרטים הרלוונטים.

מאמרים נוספים

יש לכם שאלות?

פנו אלינו כעת!

072-395-1339
דילוג לתוכן
Thanks! We'll contact you soon.

צרו קשר